بمناسبت روز دختر/ روزی که در حد تبریک و هدیه وامانده! - فاطمی دز- پایگاه اطلاع رسانی ستاد مردمی فاطمیه شهرستان دزفول
برای ارسال خبر کلیک نمائید
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

امکانات سایت فاطمی دز

عضویت در سامانه پیامکی جبهه ارسال خبر، گزارش تصویری، یادداشت آپارات فاطمی دز عضویت در واتس آپ فاطمی دز

برنامه سایر هیئت ها
---------------------
  • جهت قراردادن برنامه هیئت شما در فاطمی دز با روابط عمومی تماس بگیرید

  • 09163456793

  • --------------------------
    خبرهای فاطمی

    دانلود فاطمی

    گزارش تصویری

    مقاله فاطمی

    یادداشت فاطمی

    موبایل فاطمی

  • [آرشیو تبلیغات]
  • تاریخچه ستاد

    خادم الزهرا[46]

    ستاد مردمی فاطمیه شهرستان دزفول به همت تعدادی از جوانان این شهرستان با هدف ترویج فرهنگ فاطمی و بزرگداشت ایام ولادت و شهادت اهل البیت به خصوص ایام فاطمیه و صادقیه در سال 1386 تاسیس گردید.

    روابط عمومی ستاد مردمی فاطمیه دزفول

    لینکدونی

    آمار و امکانات
    نام سایت

  • ویژه برنامه شهادت اول حضرت زهرا سلام الله


  • fatemidez.ir- قافله عزاداری شهادت اول













  • واحد اطلاع رسانی ستاد مردمی فاطمیه شهرستان دزفول/ روز دختر چه بخواهیم و چه نخواهیم اینقدر بدون تعریف است که حتی صاحبان روز هم معنی آن را نمی دانند؛ اینجاست که یک کارشناس تبریکش را حواله مادران فردا می‌دهد و دیگری با تاکید بر جایگاه "ویژه" دختران، قصد دارد از زیر بار تعریف این روز و ضروریاتی که نوع تعریف به همراه خواهد آورد، بگذرد.
    کافی است با موتورهای جست‌وجو، اینترنت را زیر‌و‌رو کنید تا دستتان بیاید که "روز دختر" یعنی چه؛ تبریک با انواع پیامک‌های خنده‌دار و موضاعاتی شبیه به آن! اصلا به جای اینکار، ذهنتان را برای یافتن داده‌های مرتبط با این روز کند‌و‌کاو کنید؛ اینجاست که خواهید فهمید "دختر" در تعریف لغوی می‌تواند به معانی مختلف باشد و پرداختن به مقوله روز دختر هم قطعا متاثر از نوع تعریف خواهد بود.

    به گزارش «تابناک»، چند سالی است که سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، در تقویم رسمی کشورمان به نام «روز دختر» نامگذاری شده است اما آنگونه که از شواهد و قرائن بر می‌آید، هنوز تا نقش پذیری این روز برای بخشی از جامعه که این نقش را عهده دار هستند، راه زیادی در پیش داریم.

    به عبارتی بهتر، در حالی از یک روز ویژه در تقویم رسمی یاد می‌کنیم که احتمالا درک درستی از چرایی این نامگذاری نداریم؛ آیا روز دختر بر مبنای جنسیت شکل گرفته یا ریشه در کمبودها دارد؟ آیا نامگذاری یک روز به نام دختران به دلیل پذیرفتن جایگاه پایین‌تر این قشر در جامعه به نسبت پسران و تلاش برای برقراری مساوات است یا نه، صرفا یک انتخاب سمبلیک است که به رغم ریشه گرفتن از باورهای دینی و تاریخی، تنها قرار است در حد یک شادباش بماند و بس!

    برای یافتن پاسخ پرسشهایی از این دست، ابتدا لازم است که تعارف را کنار بگذاریم تا بهتر به قضاوت بنشینیم؛ به نظر شما چه نکاتی سبب شده که نامگذاری یک روز به نام دختران پیشنهاد شود؟ آیا پای مسائل جنسی در میان است؟ پاسخ به این سوال هم می‌تواند خیر باشد و هم بله؛ مگر می‌شود که جنسیت را مبنای یک روز ویژه قرار دهیم و بعد در آن روز ثابت کنیم که دختر و پسر برابر هستند؟ اصلا اگر برابرند، چرا روز پسران نداشته باشیم و تنها رانتِ تقویم را نصیب دختران کنیم؟ خدای نکرده قرار نیست از آن سوی بام سقوط کرده و این بار دختر برتر معرفی شود؟!

    از سوی دیگر، مگر می‌شود از دختران سخن بگوییم اما جنسیت آنها را ندید بگیریم؛ موضوعی که بسیار تنگاتنگ با این بخش از جامعه همراه شده و قطعا تبعات آن یکی از دلایل شکل گیری این بحث است وگرنه کیست که نداند بحث روز دختر، فراتر از موضوعات مرتبط با یک کروموزوم جنسی است.

    شاید هم تنها نکته‌ای که مورد توجه قرار گرفته، مشاهدات و تاییدات آماری از وجود تبعیض ها نسبت به این قشر از جامعه بوده و مسئولان با انتخاب این روز سعی کرده‌اند که به مقابله با این دست مسائل بپردازند؛ به فرض صحت این موضوع، جا دارد که ضمن تقدیر از ایشان بخواهیم که این اقدام را دستمایه سلسله تحولات دیگر قرار داده و دست کم تکلیف وعده های مرتبط با این قشر را مشخص کنند تا مبادا تکرار عبث این روز در سالهای متمادی مایه از دست رفتن شانس دیگری شود.

    به عبارتی بهتر، حالا که روزی برای حل تبعیض دختران در نظر گرفته‌ایم (مفروض است)، چه بهتر که به جای نگریستن به "مادران فردا" -همانگونه که بارها شنیده‌ایم و از درک همزمان این موضوع با روز دختران عاجز مانده ایم!- ، برای حل مسائلی مانند اشتغال، ورزش و ... در بین دختران فکری کرده و حتی با دیدی کلان تر، به سراغ حل مسائل ریشه‌ای تری برویم که این قشر با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

    البته ممکن است ریشه اصلی نامگذاری این روز، نه در محکومیت تبعیض باشد و نه در حمایت ویژه، بلکه احساس خطر از سرگشتگی (از نوع فرهنگی، اجتماعی، هویتی و ...) بخشی از دختران سبب شده باشد که اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی روز میلاد حضرت معصومه (س) را با یک مصوبه، ویژه تر از قبل کنند. هرچند این نوع نگرش به ماجرا نیز می‌طلبد تا علت یابی در دستور کار قرار بگیرد که شواهدی از آن در دست نداریم.

    حتما موارد بسیاری می توان یافت که شاید در نامگذاری این روز موثر بوده اند اما با نگاهی به اتفاقات رخ داده در سالهای پیش در می یابیم که روز دختر با هر نگاهی مصوب شده باشد، تنها در حد همان نگاه باقیمانده و هیچ خروجی ملموسی به همراه نداشته است، اما با این همه به نظر می‌رسد که وجود چنین روزی در تقویم، در شرایطی که کشور زلزله خیزمان دو سه سالی است که روز زلزله ندارد(!)، به تنهایی جای خوشحالی داشته باشد؛ چرا که حتما تایید خواهید کرد هنوز خانواده هایی داریم که برای تحصیل دخترانشان سقف قائل هستند؛ سقفی که گاه تا دوران متوسطه (بخوانید سیکل) پایین آورده شده است!

    روز دختر بر تمامی دختران ایران مبارک!
    منبع/ تابناک


    تعداد بازدید از این مطلب:

    برچسب ها : روز دختر- میلاد حضرت معصومه- ستاد فاطمیه دزفول- بمناسبت روز دختر  ,


    تاریخ انتشار : [سه شنبه 91/6/28] [<>] طبقه بندی: ، نویسنده : [ خادم الزهرا] منبع: فاطمی دز

    مطلب بعدی : فاطمیه هیئت کجا بریم + عکس+دانلود