جوانان،اکثریت یاران حضرت مهدی(عج) - فاطمی دز- پایگاه اطلاع رسانی ستاد مردمی فاطمیه شهرستان دزفول
برای ارسال خبر کلیک نمائید
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

امکانات سایت فاطمی دز

عضویت در سامانه پیامکی جبهه ارسال خبر، گزارش تصویری، یادداشت آپارات فاطمی دز عضویت در واتس آپ فاطمی دز

برنامه سایر هیئت ها
---------------------
  • جهت قراردادن برنامه هیئت شما در فاطمی دز با روابط عمومی تماس بگیرید

  • 09163456793

  • --------------------------
    خبرهای فاطمی

    دانلود فاطمی

    گزارش تصویری

    مقاله فاطمی

    یادداشت فاطمی

    موبایل فاطمی

  • [آرشیو تبلیغات]
  • تاریخچه ستاد

    خادم الزهرا[46]

    ستاد مردمی فاطمیه شهرستان دزفول به همت تعدادی از جوانان این شهرستان با هدف ترویج فرهنگ فاطمی و بزرگداشت ایام ولادت و شهادت اهل البیت به خصوص ایام فاطمیه و صادقیه در سال 1386 تاسیس گردید.

    روابط عمومی ستاد مردمی فاطمیه دزفول

    لینکدونی

    آمار و امکانات
    نام سایت

  • ویژه برنامه شهادت اول حضرت زهرا سلام الله


  • fatemidez.ir- قافله عزاداری شهادت اول













  • مدیر بنیاد فرهنگی مهدی‌موعود(عج) خراسان در گفتگو با فارس:
    چند شهید عاشورا جوان بودند؟ جوانان،اکثریت یاران حضرت مهدی(عج)

    پایگاه اطلاع رسانی ستاد مردمی فاطمیه شهرستان دزفول: استاد حوزه و دانشگاه، صفت جوانی را یکی از ویژگی‌های مهم اصحاب خاص حضرت مهدی(عج) دانست و گفت: امیرالمؤمنین(ع) در اینباره می‌فرماید: اصحاب مهدی جوانانی هستند که در میان آنان افراد مسن به چشم نمی‌خورد مگر خیلی اندک.

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد مردمی فاطمیه شهرستان دزفول به نقل از خبرگزاری فارس، به مناسبت حضور در ماه محرم و ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) با حجت‌الاسلام سید جعفر موسوی نسب مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) شعبه خراسان رضوی درباره نقش جوانان در کربلا و قیام حضرت مهدی موعود(عج) گفت‌و‌گو کردیم.

    اولین مسلمان تاریخ، نوجوانی به نام «علی» بود

    حجت‌الاسلام موسوی‌نسب در ابتدای این گفت‌وگو ضمن تسلیت ایام سوگواری سالار شهیدان، اظهار داشت: شواهد مستمر تاریخی و تجربه‌های عینی در نهضت‌های بزرگ اسلامی، بیانگر این موضوع است که نسل جوان از فطرت پاک و سرشتی سالم برخوردار است و از حرکت‌های اصلاحی و دینی در سراسر جهان به نحو احسن استقبال و حمایت کرده است.

    وی افزود: نسل جوان در میدان‌های نبرد علیه ظلم و ستم و تباهی جنگیده و عملاً با شادابی و حماسه آفرینی، به ایفای نقش پرداخته است. این جریان را می‌توان از آغاز بعثت رسول گرامی تاکنون در صحنه‌های تاریخ مشاهده کرد.

    موسوی‌نسب تأکید کرد: نخستین کسی که به ندای اسلام لبیک گفت، نوجوانی 10ساله بود که افتخار اولین مسلمان را به نام جوانان در تاریخ ثبت کرد و آن کسی نیست مگر امام علی علیه‌السلام.

    عطوفت و خوش‌بینی به جوانان سیره پیامبر و ائمه بوده است

    استاد حوزه و دانشگاه گفت: دین مبین اسلام، بر اهمیت دادن به نسل جوان تأکید دارد و قائل است که باید با جوانان خوشبینانه و با عطوفت برخورد کرد.

    وی ادامه داد: پیامبر در این مورد می‌فرماید: «به شما توصیه می‌کنم که نسبت به جوانان نظر خوب و مساعد داشته باشید؛ زیرا آنان دارای دل‌های نازک‌تر و انعطاف پذیرتر هستند. خداوند مرا برای دعوت به حق به عنوان مژده دهنده به نیکوکاران و بیم دهنده از عذاب نسبت به بدکاران برانگیخت و در این میان جوانان با من پیمان همکاری بستند و در راه دعوت به اسلام به من کمک کردند، ولی پیرمردان با من از راه مخالفت و ستیزه جویی آمدند».

    موسوی‌نسب با بیان اینکه در این روایت، توصیه به عطوفت به قشر جوان و خوشبینی نسبت به آنها و جذب این قلوب رئوف شده است بیان داشت: این عطوفت و مهربانی و جذب جوانان دارای ثمرات مبارکی بوده است و ما نباید از آن غافل باشیم. همان طور که رهبر کبیر انقلاب همواره در پی آن بود و در حال حاضر نائب به حق ایشان، بر این امر تأکید می‌ورزد.

    نقش جوانان در احیای دین بسیار مهم بود

    نویسنده و پژوهشگر معارف اسلامی اظهار داشت: زمانی که دین پیامبر در خطر قرار گرفت، این لبیک در سرزمین کربلا تجدید شد و جوانانی جان خویش را تقدیم امام زمان خود کردند. نمونه بارز آن را در عصر خویش مشاهده می‌کنیم که زمانی جریان کربلا می‌خواهد کمرنگ شود و ندای سلاله پیامبر و نایب امام زمان، یعنی امام راحل (ره) بلند می‌شود می‌بنیم که چطور جوانان به ندای او لبیک می‌گویند و در تمام مراحل انقلاب حضور حماسی و پر شور پیدا می‌کنند.

    وی گفت: جوانان از جان خود در راه راشد و بالندگی و پیروزی اسلام بر کفر جهانی مایه گذاشتند و سرانجام با تقدیم هزاران شهید و جانباز، پیروزی انقلاب اسلامی را به ارمغان آورند و بعد از پیروزی می‌بینیم همین قشر جوان، در برابر انواع و اقسام توطئه‌ها، ترفندها و کودتاهای دشمن، مقاومت می‌کنند.

    حضرت ابوالفضل خود را فدای حسین علیه‌السلام کرد

    حجت‌الاسلام موسوی‌نسب با بیان اینکه اصحاب و یاوران جوان در نهضت سرخ حسینی نقش بسیار مهمی را ایفا کردند بیان داشت: عباس بن علی از جمله جوانان حاضر در کربلا بود. در فضیلت حضرت عباس علیه‌السّلام همین بس که امام صادق علیه‌السلام می‌‌فرماید: «عمویم عباس دارای بصیرتی نافذ و ایمانی محکم و پایدار بود و در رکاب امام حسین علیه‌السلام جهاد نمود و نیکو مبارزه کرد تا به شهات نائل آمد.»

    وی افزود: امام سجاد علیه‌السّلام در فضل ایشان می‌‌فرماید: «خدا عمویم عباس را رحمت کند او خود را فدای برادرش حسین علیه‌السلام کرد تا اینکه هر دو دست او قطع شد و خداوند به او همانند جعفر طیار، دو بال عطا فرمود که در بهشت با فرشتگان پرواز کند. برای عباس در بهشت درجه‌ای است که تمام شهدا در قیامت به آن درجه غبطه می‌‌خورند».

    موسوی‌نسب با بیان اینکه ابوالفضل عباس، هنگام شهادت 34 سال داشت گفت: او جوانی بسیار رشید و علمدار و پرچمدار امام حسین علیه‌السلام بود. در شهادت او امام حسین علیه‌السلام فرمود: «برادر با رفتنت کمر من شکست و صبرم تمام شد».

    حضرت علی اکبر، شبیه‌ترین افراد به رسول خدا بود

    استاد حوزه علمیه اظهار داشت: علی بن الحسین (حضرت علی اکبر) نیز از جوانان فداکار کربلا بود. حضرت علی اکبر در اوایل خلافت عثمان متولد شد. مادر آن حضرت لیلی بوده است. در روز عاشورا هنگامی که از پدرش اذن جنگ طلبید، امام علیه‌السلام به او اجازه فرمود و نگاهی محبت آمیز به او کرد و سر خود را پایین افکند. اشک در چشمان مبارکش حلقه زد، آن گاه حسین دست به آسمان بلند کرد و فرمود: «خدایا! گواه باش جوانی را برای جنگ با کافران به میدان فرستادم که از نظر جمال و کمال و خلق و خوی، شبیه‌ترین افراد به رسول تو بود».

    وی گفت: مورخان راجع به سن مبارک علی اکبر علیه‌السلام نظرات مختلفی دارند. عده‌‌ای مانند شیخ مفید، خوارزمی، طبرسی، صدوق و قاضی نعمان مصری می‌گویند: هنگام شهادت سن مبارک او هجده سال بود.

    قاسم، نوجوان دلیر کربلا بود

    حجت‌الاسلام موسوی‌نسب با اشاره به اینکه قاسم، فرزند امام حسن مجتبی علیه‌السلام بود گفت: قاسم بن حسن، جوان بلکه نوجوان دیگر حاضر در کربلا بود. او وقتی وارد میدان شد، خود را چنین معرفی کرد: «اگر مرا نمی‌شناسید من فرزند امام حسن هستم. او فرزند پیامبر برگزیده و مؤتمن خدا است. این حسین است که همانند اسیر در میان گروهی است که خدا آنان را از باران سیراب نکند».

    وی افزود: ابن فندق، سن قاسم را هنگام شهادت شانزده سال ذکر کرده است.

    جوانان دیگر صحنه کربلا

    نویسنده و پژوهشگر معارف اسلامی اظهار داشت: ابراهیم بن علی، جعفر بن علی، عبدالله بن علی و عثمان بن علی نیز از جمله فرزندان جوان امیرالمؤمنین و حاضر در کربلا بودند.

    وی گفت: شیخ مفید می‌نویسد: ابراهیم هنگام شهادت بیست ساله، جعفر نوزده ساله و عبدالله 25 ساله و عثمان 21 ساله بودند.

    در کربلا 9 تن از آل عقیل به شهادت رسیدند

    موسوی‌نسب با بیان اینکه بدون تردید آل عقیل در روز عاشورا نقش بسیار خوبی ایفا کردند بیان داشت: آنها بالاترین خسارت‌‌ها را بر پیکر پوسیده بنی امیه وارد ساختند. مشهور است که در کربلا 9 تن از آل عقیل از جمله عبدالله بن مسلم به شهادت رسیدند.

    وی اضافه کرد: ابن فندق، عمر شریف او را هنگام شهادت 26 سال ذکر کرده است.

    حجت‌الاسلام موسوی‌نسب گفت: عبدالله بن عقیل 33 ساله و عبدالله محسن بن عقیل 35 ساله و جعفر بن عقیل 32 ساله و محمد بن ابی سعید بن عقیل 27 ساله و محمد بن مسلم 27 ساله نیز در کربلا حضور داشتند.

    وی ادامه داد: عمروبن جناده یکی دیگر از جوانان کربلا بود. او فرزند جنادة بن حارث است که بعد از شهادت پدرش در رکاب امام حسین علیه‌السلام به شهادت رسید. سن او هنگام شهادت یازده سال بوده است.

    موسوی نسب تأکید کرد: همه این جوانان افرادی بودند که در زمان خود امام خویش را شناختند و به او اقتدا کردند و شربت شهادت نوشیدند و با خون سرخ خویش نهال اسلام را آبیاری کردند.

    جوانان از نهضت سبز مهدوی حمایت می‌کنند

    استاد حوزه علمیه قم گفت: در هنگام ظهور حضرت ولی عصر (عج) نیز جوانان به نحو احسن و با اوج کمال و قدرت، از نهضت سبز مهدوی حمایت می‌کنند.

    وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) ابراز داشت: حضرت در این‌باره می‌فرماید: هنگام ظهور مهدی علیه‌السلام جوانان شیعه در حالی که بر پشت بام منازلشان در حال استراحت هستند، همگی در یک شب ندای آسمانی آن حضرت را لبیک می‌گویند و در همان شب بدون وعده قبلی به سوی مکه می‌شتابند و در سحرگاه خود را به آن شهر می‌رسانند و به زیارت امام و رهبر خویش نائل می‌آیند.

    بیشتر اصحاب امام زمان علیه‌السلام جوانان هستند

    این کارشناس دینی اظهار داشت: صفت جوانی یکی از ویژگی‌های مهم و بارز اصحاب خاص حضرت ولی عصر (عج) است. امیر‌المؤمنین حضرت علی علیه‌السلام می‌فرماید: اصحاب و یاران حضرت مهدی جوانانی هستند که در میان آنان افراد مسن به چشم نمی‌خورد مگر خیلی اندک مانند سرمه در چشم و مانند نمک در غذا که کمترین چیزی است که در توشه ریخته می‌شود.

    وی تأکید کرد: اینکه بیشتر اصحاب حضرت جوانان هستند خود افتخار بزرگی است برای جامعه جوانان است.



    تعداد بازدید از این مطلب:

    برچسب ها : یاران حضرت مهدی- جوانان- جوانان عاشورا- امام حسین- کربلا  ,


    تاریخ انتشار : [شنبه 91/9/25] [<>] طبقه بندی: ، نویسنده : [ خادم الزهرا] منبع: فاطمی دز

    مطلب بعدی : فاطمیه هیئت کجا بریم + عکس+دانلود