فاطمی دز/
به مناسبت هفته وحدت...
به گزارش فاطمی دز- با توجه به نامگذاری 13 تا 17 ربیع الاول به عنوان هفته وحدت توسط بنیانگذار کبیر انقلاب امام خمینی رحمه الله علیه به همین مناسبت در اینجا به بررسی جنبه استراتژیک وحدت در نظر امام پرداخته می شود.
عزت و اقتدار اسلام و مسلمین از محورهاى عمده و بلکه اصلى ترین بنیان اندیشه ها و آمال حضرت امام خمینى(س) بود که در سراسر عمر با برکت خویش، بر آن پاى فشرد و به مدد این ایستادگى توأم با خلوص بود که توانست از فطرت انسانهاى مؤمن و خاموش، سیل خروشانى براه اندازد که بنیاد کفر و استکبار را بلرزاند و یکى از مقتدرترین حکومتهاى جور را که با هم? لوازم اِعمال سلطه جابرانه مجهز و از پشتیبانى و حمایت بىدریغ ابرقدرتهاى زمان برخوردار بود، در میان بهت و حیرت و ناباورى تمام دستگاههاى امنیتى و تحلیل گران زبده جهانى، از پاى درآورد. این صاعقه مهیب آنچنان با سرعت و قدرت فرود آمد که طى ده سال پس از وقوع انقلاب اسلامى، حوز? شناخت ماهیت و مشخصه آن از اصلى ترین حوزه هاى کنجکاوى علمى و محمل سفارش طرحهاى پژوهشى بى شمارى بود که براى مقابله یا مهار اثرات آن در مجامع و محافل علمى ـ تحقیقاتى جهان شکل مىگرفت.
برخلاف تصور دوستان جاهل یا دشمنان مکار در مکتب نظرى و عملى امام، وحدت یک تاکتیک یا ابزار مصلحتى براى پیشبرد اهداف و مقاصد سیاسى انقلاب اسلامى نبود. بلکه جوهر? درک وى از «عزت و اقتدار مسلمین» و ماهیت «اجتماعى و سیاسى بودن مکتب اسلام» و تعبّد معرفت شناسانه ایشان از اصول و کلمات تعالیم قرآنى و دستورالعمل هایى چون وَاعتَصِمُوا بِحَبلِ اللَّهِ جَمِیعاً ولَا تَفَرَّقُوا به مسأله وحدت آنچنان جایگاهى بخشیده بود که با همه اعتقاد و ایمان وصف ناپذیرش به حقانیت اهل بیت، هرگز حاضر نشد در محافل و مجامعى که به اسم حمایت از ولایت تشکیل شده و باعث تفرقه میان مسلمین مى شوند شرکت کرده یا دیگران را تشویق به شرکت در آنها کند.
استمرار و گستر? زمانى تأکید بر اکسیر وحدت و نفى نگرش تاکتیکى یا مصلحتى به آن را نیز مى توان از این موضوع استنباط کرد که جمع تفرقه علما و همراه کردن هم? آنها در مقاصد اسلامى[1] جوهره مهم پیامى است که در تاریخى ترین سند به جا مانده از ایشان بدست مىآید. این سند که به تاریخ یازدهم جمادى الاول 1363 هجرى قمرى یعنى حدود چهل وچهار سال قبل از موضوعیت و موجودیت رهبرى سیاسى ایشان نگاشته شده است، به وضوح نشان دهنده عمق اعتناى ایشان به عظمت و اهمیت مسأله وحدت است و همین نگرش است که باعث جسارت و روشن بینى لازم در صدور فتواهاى فقهى به هنگام مبارزات سیاسى شده است.
براى امام وحدت از گسترده ترین عرص? آن که وحدت مستضعفان عالم در مقابل مستکبران است آغاز مىشود و در مراتب بعدى آن، وحدت پیروان ادیان الهى در مقابل مشرکین و ملحدین، وحدت مسلمین، وحدت ملت و وحدت هر یک از اجزاء و اقشار آن موضوعیت مى یابد و با دقت و موشکافى کم نظیر، عوامل و دلایل و روشهاى تحقق هر یک از مراتب آن را بازگو نموده و نسبت به عوامل و دستهاى آشکار و پنهان برهم زننده آن هشدار مىدهد. منبع: کتاب وحدت از دیدگاه امام خمینى (س)، تبیان، دفتر پانزدهم، موسسه چاپ و نشر عروج، مقدمه
[1] صحیفه امام؛ ج 1، ص 21-23.
منبع: پرتال امام حمینی